انسان موجودی کمال گراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد. او همیشه به دنبال راهی است که یک قدم پیش گذارد و گره ای از مشکلات خود بگشاید. بنابراین او برای پیشرفت در عرصههای زندگی ، احتیاج به شناخت نسبتاً کاملی از خود و جامعه دارد و باید با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند. آیین مقدس اسلام ، فراگیری علم و دانش را عاملی برای رشد ، پویایی و تعالی جامعه برشمرده است. از پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز روایت شده است: « هرکس در جستجوی دنیاست ، باید دانش فرا گیرد و هرکس به آخرت دل بسته است ، باید از علم بهره گیرد و هر کس دنیا و آخرت هر دو را میخواهد ، باز هم گریزی از دانش آموزی ندارد. » و در جای دیگر می فرماید: « اگر روزی بر من بگذرد که در آن روز به علم و دانش من افزوده نشود ، آن روز ، روز مبارکی نیست.»
در دیدگاههای جدید عصر حاضر وظیفة آموزش و پرورش تنها به پایان رساندن برنامههای درسی سالانه نیست و دیگر نمیتوان دانش آموزان را به چند کتاب درسی محدود کرد. ذهن جست و جوگر دانش آموز پاسخ پرسشهای بی شماری را از معلم و مدرسه میخواهد ؛ برآوردن این نیاز دسترسی وافر به منابع چاپی و غیرچاپی را در کتابخانههای آموزشگاهی ایجاب میکند. پژوهشها نشان داده است که در دسترس بودن منابع غیردرسی ارتباط مستقیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. در این زمینه ، بنا بر مقتضیات ، هر جا که منابع و مواد آموزشی در مدرسه وجود دارد و یا به نحوی در دسترس دانش آموزان است ، مردودی دانش آموزان کمتر است.