Disable Preloader
بایدها و نبایدهای پیش دبستانی

آموزش های پیش از دبستان (ویژه مادران علاقه مند و مربیان پیش از دبستان)

یکی از سوال های والدینی که فرزند مهد کودکی و پیش دبستانی دارند، این است که در سال های پیش از دبستان چه مطلب و مهارت هایی باید به کودکان آموزش دهیم؟ بایدها و نبایدهای آموزش پیش از دبستان چیست؟

چگونه با کودک خود کار کنیم که بهترین عملکرد را در آزمون‌های هوش داشته باشد؟ چه چیزهایی به کودک خود آموزش دهیم تا در آزمون‌های ورودی مدارس خاص و غیرانتفاعی معتبر پذیرفته شود؟ چه کلاس‌هایی باید شرکت کند؟ چه مطالب و محتواهایی آموزش دهیم تا کودکی تیز هوش و با استعداد تربیت کنیم؟

در این مجموعه مقالات برآنیم تا روش‌هایی ساده که می‌تواند به فرزند شما کمک کند در آزمون‌های هوش ورودی مدارس خاص،  برنامه‌ی تیزهوشان و ... بهترین عملکرد را داشته باشد، معرفی کنیم.

مهارت های مورد نیاز کودکان همراه با تمرین های آموزشی مبتنی بر بازی، به زبانی ساده برای والدین، مربیان و مشاوران مراکز پیش از دبستان و دبستان، آماه شده است. مهارت های طلایی شامل 7 مهارت اساسی و 2 مهارت تکمیلی به علاوه ی 5 توانمندی دیگر می باشد.  در این قسمت دو مهارت که شامل: ۱- مهارت های زبانی ۲- دانش و درک مطلب می باشد را معرفی می کنیم.

1-     مهارت های زبانی

مهارت های زبانی شامل:   الف) درک و فهم ‏     ب) زبان بیانی

الف) زبان ادراکی- دریافتی عبارت است از توانایی کودک برای دریافت و درک چیزی که در طول روز می شنود (و در آینده می خواند). این توانایی در 9 ماهگی‏ و پیش از توانایی صحبت کردن پدیدار می شود.زبان در ادبیات، ریاضی، تاریخ و هر درس دیگری حضور دارد و به همینخاطر بسیار مهم و اساسی است.

ب) زبان بیانی عبارت است از: توانایی کودک برای استفاده از کلمات به صورت شفاهی (و درآینده به صورت نوشتاری) به منظور بیان ایده‌ها و احساس ها به شیوه ای واضح و سازمان یافته. از آن جایی که ما پیش از استفاده از زبان باید ابتدا آن را بفهمیم، اين توانایی پس از توانایی زبان ادراکی و در حدود 1 سالگی پدیدار می شود.

در خصوص مهارت‌های زبانی باید این نکته را خاطر نشان سازیم که بزرگترین موفقیت برای کودکان دلبندتان «داشتن خزانه‌ی لغات گسترده » است و نکته ی مهم در این زمینه وجود کلمات زنده است . به این معنی که می بایست انسان زنده با خردسال حرف بزند نه این که جلوی تلویزیون نشسته و شخصیت های کارتونی يا تلویزیونی حرف بزنند و کودک منفعلانه گوش دهد.

مشکلات زبانی می‌تواند به کم توانایی و یا ناکارآمدی هیجانی منجر شود. شاید شما مادرانی را دیده اید که نوزاد خود را در آغوش گرفته و برایش قصه و شعر می خوانند و از هر دری حرف می زنند.

گاهی حتی به آنان خنديده‌ايم ولی باید بدانیم برای اینکه فرزندمان دارای خزانه‌ی لغات خوبی بشود، بهترین کار همین است که مدام با او حرف بزنیم؛ حتی در زمان آشپزی برای نوزاد چند روزه یا چند ماهه توضیح دهید که چه مواردی را با چه نسبتی مخلوط می کنید تا این غذای خوشمزه درست شود.

2-     دانش و درک مطلب:

 عبارت است از فهم و دریافت کودک از اطلاعات، استاندارد های اجتماعی ، رفتار و شعوری که کودکان هم سن او عموماٌ از آن برخوردارند. اطلاعات شامل مطالبی است که کودکان درخانه و مهد کودک از طریق کتاب ها یا مربیان و یا مادر خود می آموزند، مثل رنگ ها، حیوانات اهلی و وحشی، سیستم های حمل و نقل و ... همچنین از کودک انتظار می رود.

استاندارد ها و رفتار های اجتماعی مناسب و در حد سن خود را بروز دهد. مثلا اگر اتفاقی پای کسی را لگد کرد عذر خواهی کند.

کسب این اطلاعات و رفتارها برای کودک نیاز به گذر زمان و همچنین مشار کت فعالانه ی شما دارد.

سوالات درک مطلب با "چرا" شروع می‌شوند. مثلا چرا یک بچه حمام می کند؟ چرا به دندانپزشکی  می رویم؟ چرا خانه ها  پلاک دارند؟ این ها نمونه سوالاتی است که می تواند مادران حرفه ای و مربیان علاقه مند را به کار با کودکان بالاتر از 4 سال ترغیب نماید.

 

ارسال نظر