Disable Preloader
لذت خرید با کودکان

لذت خرید با کودکان

بردن بچه ها به خرید می تواند کار دشواری باشد، زیرا هرچه را می بینند میخواهند بخرند. در بیشتر فروشگاه ها کالاها در دسترس و جلوی چشم است که متاسفانه برای بچه ها بسیار محرک و وسوسه انگیز است.

یکی از شایع ترین شکایات والدین به هنگام خرید با کودکان این است که کودکان اصرار و پافشاری زیادی برای خرید وسایل یا اسباب بازی و آنچه را که دوست می دارند، می کنند. در چنین مواقعی برخی از والدین بخاطر ترس از دوست نداشته شدن یا احساس خجالتی که به خاطر قشرق به راه انداختن بچه ها می کنند، از جملاتی مانند: شاید وقتی دیگر، حالا ببینم چه میشود استفاده می کنند. نتیجه اینکه کودک به خواهش و تمنا می پردازد و شما را مجبور به تسلیم شدن می کند. بعضی از والدین نیز بخاطر اجتناب از قشرق بیشتر و خجالت زدگی بیشتر تسلیم خواسته کودک می شوند و با این کار به فرزند خود یاد می دهند که هرچه داد و فریاد به راه انداخته و سمج باشد به خواسته خود می رسد.

نکات مورد توجه:

1-    صبر و شکیبایی والدین: هروقت تصمیم گرفتید  تسلیم  داد و بیداد بچه نشوید، باید همیشه این کار را انجام دهید. حتی زمانی که خسته هستید، صبور باشید. بسیاری از والدین به علت صبور نبودن شکست می خورند. اگر تسلیم بشوید بازنده خواهید شد.  بایستی خودتان را کنترل کنید.

2-     هماهنگی بین والدین: اگر پدر کودکی خیلی سهل گیر و مادر سختگیر باشد با برعکس، کودک سریعا یاد می گیرد که آن ها را به بازی بگیرد و از پدر و مادر سهلگیر استفاده کند و به خواسته ی خود برسد.

3-     الگوگیری فرزندان از رفتار پدر و مادر: والدینی را در نظر بگیرید که بدون دلیل و بدون درنظر گرفتن نیاز خود، خانواده و کودک خرید می کنند و برای خرید خود هدف، برنامه ریزی و اولویت بندی ندارند، با این عملکرد خود کودک را پرتوقع و به رفتارهای نامناسب و بهانه گیری در خرید ترغیب می کنند.

 

راهکارها:

1-     ابتدا خرید به همراه کودک را با خرید های جزئی، در مدت زمان کوتاه  و نزدیک به محل زندگی خود شروع کنید و به تدریج مدت زمان خرید را طولانی کنید.

2-     هدفمند خرید کردن با تهیه لیستی از اقلام مورد نیاز

3-     انتخاب سه يا چهار قلم از لیست خرید که متناسب با سن کودک باشد. می‌توانید از اشکال يا علامت برای آن کالاها در لیست استفاده کنید. قرار دادن چیزی مثل شکلات يا آنچه مورد علاقه کودک است در انتهای لیست خرید و اجازه دهید تا کودک این لیست را پیش خود نگاه دارد.

4-     احساس مالکیت در خرید (با دادن لیست خرید به فرزند خود در او احساس مالکیت ایجاد کنید) با این کار کنترل فرزند را دست خود بگیرید.

5-     در هنگام خرید از به کار بردن جملات و کلمات تشویق کننده استفاده کنید. مثلا به او بگویید خوب کاری می کنی که لیست خرید را چک می کنی، ازت ممنونم.

ارسال نظر