یافته های علمی نشان می دهد اینترنت واستفاده از شبکه های اجتماعی، آسیب پذیری مغز کودکان را افزایش می دهد. نورون های موجود در مغز کودکان شروع به ایجاد ارتباطات جدید می کنند و این امربه بروز تغییرات غیرطبیعی درمغز می انجامد و گرایش زیاد والدین به استفاده از شبکه های اجتماعی باعث شده است که کودکان نیز به این ابزار الکترونیکی گرایش یابند و جایگزین بازی های فیزیکی و فکری آنها شود. این موضوع در حالی است که کودکان مانند بزرگسالان نیستند و تحت تأثیر تمامی امواج منتشر شده از محیط خود می باشند. وقتی کودکان از دستگاه های بی سیم استفاده می کنند، اثرات آنها تا 2 برابر بیشتر در مغز و 10 برابر بیشتر در مغز استخوان نسبت به بزرگسالان می باشد. محققان دریافته اند فرآیند توسعه مغز تا نزدیک 20 سالگی ادامه دارد. جمجمه آنها نرم تر و نازک تر از جمجمه بزرگسالان بوده و حاوی مقدار بیشتری ماده سیال می باشد. کودکان نسبت به تابش امواج وای فای حساس ترند و تابش عمیق تر روی مغز آنها تأثیر می گذارد و یک تأثیر کوچک می تواند منجر به آسیب های بزرگ مغزی در طول سالهای آتی زندگی شود. بر این اساس برای سایر عوارض روحی روانی مثل خشونت، خود شیفتگی مزمن، اضطراب، آسیب های جسمانی و عضلانی و... در کشورهای آمریکایی واروپایی اقدامات جدی برای کودکان صورت پذیرفته است مثل قوانین ملی کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج ، ممنوعیت استفاده از گوشی موبایل و امور تبلیغاتی برای کودکان، صدور بیانیه چندین شهرداری برای حذف وای فای از اماکن عمومی و مدارس . به طور کلی عوارض مغزی، تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، رشد گفتاری و اجتماعی ناقص، ضعف در مهارت مقابله با مشکلات، کاهش تجربیات واقعی دردوره کودکی وآرمان گرایی و تخیل گرایی زیاد، اعتیاد اینترنتی، افزایش شکاف نسل ها وعدم ارتباط منطقی با والدین از جمله مهمترین عوارض منفی مواجهه زیاد کودکان با دنیای مجازی می باشد. لازم است والدین حداقل تا پایان 12 سالگی یعنی پایان دوره کودکی از تهیه گوشی موبایل خودداری نمایند. و از ایجاد فرصتهای جایگزین مثل کلاس های ورزشی، هنری، داستانی ، بازی های فکری و حرکتی استفاده نمایند.
راهکارهایی تاثیر گذار ویژه والدین ومربیان در مواجهه با فرزندان:
§ در مدارس معلمان استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی را به دانش اموزان بیاموزند
§ مربیان و والدین وظیفه دارند سایتهای مفید را به فرزندان و دانش آموزان معرفی کنند
§ بردن فرزندان به میهمانی و تنها نماندن در منزل
§ مرتبط بودن و در دسترس بودن مشاوران آگاه و مجرب برای والدین ودانش آموزان
§ تحکیم مبانی عقیدتی
§ ایجاد اشتغال و سرگرمی و مشغولیات سالم در منزل و بیرون از منزل
§ قرار دادن وسایل رسانه ای در مکان مناسب وعمومی در منزل
§ باز بودن درب اتاق فرزندان هنگام خواب
§ والدین استفاده از فضاهای مجازی و سایت های اینترنتی را به خوبی فرا بگیرند
§ تبادل نظر والدین و فرزندان درباره قواعد استفاده از اینترنت
§ مدیریت زمان استفاده از وسایل تکنولوژیک
§ قرار دادن آیه ی " الم یعلم بان الله یری " بالای سر میز کامپیوتر
§ محبت کردن والدین به فرزندان، بیان خطرات فضاهای مجازی و اختصاص زمانی برای درد دل ها و بیان مشکلات روزانه
§ عدم قفل گذاری روی تلفن همراه، کامپیوتر و یا حداقل قفل مشابه با تلفن همراه پدر ومادر
§ عضو شدن والدین در گروه هایی که فرزندان عضو هستند