Disable Preloader
مهارت های اجتماعی کودکان (بخش اول)

اولیای کودکان امیدوارند که کودکانشان در مدت زمانی که به پیش دبستان می روند چیزهای زیادی یاد بگیرند، شعر بخوانند نقاشی کنند و مفاهیم علمی را بیاموزند اما باید توجه داشت که کسب مهارت های دیگری لازم است تا یادگیری برای کودک تسهیل شود. مطالعات نشان می دهند که کودک در آغاز ورود به پیش دبستان نیازمند کسب و توسعه ی مهارت های اجتماعی هستند که کلید یادگیری محسوب می شوند. به عبارت دیگر، این گونه مهارت ها اساس یادگیری خواندن، نوشتن ریاضیات و علوم هستند. تقویت اعتماد به نفس، مهارت همکاری و ارتباط با دیگران، خود کنترلی و حس کنجکاوی از جمله این مهارت های اجتماعی هستند.

 

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از مهارت های اجتماعی لازم و ضروری برای کودک است. اعتماد به نفس گذرنامه ی کودک برای داشتن یک عمر زندگی همراه با سلامت روان، شادی و کلید موفقیت او در بزرگسالی است. این به آن معنی است  که کودک بتواند احساسی خوبی در مورد خود داشته باشد. این حتی به ارتباط کودک با خود، ارتباط او با دیگران و نیز به یادگیری او در حال حاضر و در سالهای بعدی مدرسه کمک خواهد کرد. اولیا و مربیان در تقویت این حس در کودک نقشی اساسی دارند. کودک در خانه و مدرسه باید احساس امنیت کند و رفتار با او به گونه ای باشد که مطمئن باشد که دوستش دارند. همراهی با کودک در بازیها، خواندن قصه برای او نه تنها اتلاف وقت نیست بلکه در پرورش حسی اعتماد به نفس او تأثیر بسزایی دارد. برای تقویت حسی اعتماد به نفس در کودک لازم است در برخورد با او به نظرات و احساساتش اهمیت داده شود. هنگام صحبت کردن با کودک لازم است او را به نام خطاب کنیم و با او تماس چشمی همراه با لمس دست و یا شانه اش داشته باشیم. به استعدادها و توانایی های هر کودک باید ارزش گذاشته شود و هرگز نباید کودک را با دیگران مقایسه کرد. زیرا هر کودک استعداد خاص خود را دارد. در برخورد با کودک، واژه هایی مانند تنبل، ترسو و یا عباراتی مثل «این کار تو نیست » یا «تو نمیتوانی »، را نباید به کار برد.

لازم است کودک را در کارهایی که در انجام دادن آنها مشکل دارد، راهنمایی و کمک کنیم. در عین حال به او مسئولیت بدهیم و نیز چگونگی انجام کار را پیگیری کنیم. ابراز خود در جمع از طریق انجام دادن وظایف، ارائه ی ایده ها، احساسات و دانش خود در مورد جهان پیرامون در تقویت حسی اعتماد به نفسی کودک تأثیر بسزایی دارد.

 

کنجکاوی کودکان

کنجکاوی نشان دهنده ی تشنگی کودک برای یادگیری است. کودک کنجکاو همیشه فعالانه به دنبال پاسخ به سؤالات خویش است. این کنجکاوی او را به سوی حل کردن رازو رمزهای زندگی سوق می دهد. کنجکاوی کودک باعث می شود او یادگیرنده ای فعال باشد و مفاهیم را به راحتی درک کند. بازی و سایر فعالیت های فیزیکی یکی از بهترین راه ها برای تقویت حس کنجکاوی کودک است. کودکان اساسا در مورد اسباب بازی ها و وسایل خود کنجکاوند. اسباب بازی های فکری می توانند وسیله ای خوب برای توسعه ی کنجکاوی ذهنی کودک باشند. تشویق به کشف محیط های طبیعی و دست کاری در آنها حس کنجکاوی کودکان را تحریک می کند. کودکان باید تشویق شوند که سؤال کنند و برای یافتن پاسخ سؤالات خود به خوبی جستجو و مشاهده کنند مربی با استفاده از طیف گسترده ای از مواد و وسایل و ایده های جالب میتواند کنجکاوی ذاتی کودکان را تحریک کند.

این مطلب ادامه دارد...

ارسال نظر