Disable Preloader
جایگاه تفکر منطقی در ایجاد خانواده های پایدار

مقدمه

دارا بودن مهارت منطقی فکر کردن، در تصمیم گیری های فردی و اجتماعی به ویژه مسائل خانوادگی که عموما دراین حوزه تصمیم هایی سرنوشت ساز اتخاذ می گردد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در عصر جهانی شدن و عصر انفجار اطلاعات که لحظه به لحظه به حجم و محتوای سبکهای جدید زندگی افزوده می شود، لزوم فراگیری مهارت های فراشناختی (چگونه دانستن و چه دانستن) ترجیح می یابد.

امروزه در این سطح عالی، تفکر نمودن به عنوان مطالعات، تخصصی و عالیه به رسمیت شناخته شده است. تفکر بنیادین عاملی اساسی برای خانواده ای آزادمنش داشتن است. هرچه اعضای خانواده منطق پذیر باشند دموکراسی بیشتر برقرار می شود. دموکراسی گروهی بر مبنای عقلانیت فردی استوار است. براساس عقیده ی متیولیمپن، منطق پذیری مهمترین ویژگی افراد تحصیل کرده است و به عبارتی افراد تحصیل کرده نه تنها به خوبی آموخته اند، بلکه به خوبی فکر می کنند. مشکلات خانوادگی در دنیای امروزی با گسترش نیازهای فردی و اجتماعی افزون گشته است .افراد بیشتر درخانواده فردگرا شده اند و به دلیل کمبود تفکر، تحمل، صبر، قدرت پیش بینی نتیجه، دوراندیشی و درایت کافی بنیان خانواده ها سست گردیده است.

برخی از ویژگی های خانواده منسجم به شرح زیر می باشند:

-1  اصل وفاداری ( اعضا نسبت به یکدیگر وفا دارند و همدیگر را به وفادار بودن ترغیب و تشویقمی کنند(

 -2 خشنودی و شادی خانواده ( در صورت رضایتمندی از خانواده حتما آن را بیان می کنند و با کلمات پر احساس و شاد به خانواده انرژی مضاعف می بخشند و برای ادامه زندگی مشتاقتر می شوند)

 -3 در انتخاب ها دقت می کنند ( در انتخاب همسر و در تصمیم های زندگی خوب دقت می کنند چرا که باور دارند انتخاب درست بیش از اصلاح کردن ، ایجاد خانواده پایدار می کند(

 -4 اوقات فراغت را صرف خانواده می کند) زمان را با هم صرف می کنند و با تنظیم زمان هم به شغل خود هم به خانواده بها می دهند، با هم می خندند و از با هم بودن خوشحال اند(

-5  ارتباطات خوب و مؤثر برقرار می کنند ) راه های برقراری ارتباط مؤثر را می شناسند و احساس می کنند حامی دلسوزی دارند و در زمان بروز مشکلات اختلافات را با مذاکره و خلاقیت و ظرافت حل می کنند(

-6 سالم زندگی می کنند (تغذیه سالم، سرزندگی، ورزش، مدیریت و کاهش استرس را اهمیت می دهند(

-7 ایمان و توکل دارند (با اعتقاد به نیرویی مافوق خود آرامش خود را حفظ می کنند(

-8 مثبت فکر می کنند (می دانند مشکلات زود گذراست و اعتقاد دارند یک دست صدا ندارد(

 -9 می پذیرند هرکس منحصر به فرد است ) همدیگر را با دیگران مقایسه نمی کنند(

-10 اجتماعی هستند و گوشه گیری نمی کنند (خانواده های پایدار ارتباط خود را با اقوام و دوستان حفظ می کنند و می دانند درکنار دیگران می توان به همه مشکلات فائق آمد(

 -11 همدیگر را می بخشند )کینه ای نیستند و دوستی و عشق را باور دارند(

 

چرا ازدواج پایدار نیازمند تفکر منطقی است؟

اندیشمندان حوزه ی خانواده نظر بر این دارند که همه اعضای خانواده باید قدرت تفکر منطقی داشته باشند، چرا که ازدواج و خانواده دارای ساختار، کارکرد و وظایف فردی، بین فردی و اجتماعی خاص خود می باشند و دائما باید در حال بهبود بخشی و ایفای نقش خلاقانه و مبتنی بر شرایط روز جامعه باشند.

زوجین در عین حال که درگیر تصمیم گیری های عقلانی و حل مسائل هستند با شناخت کافی بر ویژگی های طرف مقابل، به استدلال و مذاکرات منطقی می پردازند لذا از زورگویی، خودخواهی، زیاده خواهی، چشم و هم چشمی و نداشتن درک متقابل خانواده را نجات می بخشند و به ازدواجی پایدار دست می یابند. تفکر منطقی هم دانش و شناخت و هم ارزیابی و خلاقیت را افزایش می دهد که لازمه ی روابط سالم و محبت آمیز در زوجین است.

نتیجه گیری:

استدلال های منطقی و انتظارات به جا، در روابط خانوادگی نیازمند تفکر منطقی داشتن است. تفکر منطقی افراد را به شناخت و چرایی و چگونگی دقیق در زندگی می رساند ، جنبه های انسانی روابط را علاوه بر جنبه های فنی و تکنیکی در خانواده افزایش می دهد و بنیادهای حاکم بر خانواده را براساس بنیان های اخلاقی مستحکم می سازد. از دیدگاه فلسفی سن، جنس، فرهنگ، سطح  شناخت و دانش، موقعیت اقتصادی و اجتماعی، وضعیت بدنی، توانایی فکری و ادراکی، حرفه و... در ایجاد ازدواج پایدار ملاک تصمیم گیری هستند. تفکر منطقی و انتقادی درک افراد را بر شناخت و ارزیابی منصفانه، از تک تک مؤلفه های فوق الذکر تقویت می بخشد پس افراد به چیستی، چرائی و چگونگی تصمیمات صحیح و رفع انتظارات و خواسته های خود، به خوبی دست می یابند.

 

ارسال نظر