Disable Preloader
پرسش های کودکانه، پاسخ های روانشناسانه (بخش اول)

پرسش، اساسی ترین و کاربردیترین راه برای از بین بردن ابهام است. کودک علاوه بر این که در جریان پرسش به ابهام های مسئله پی می برد، می کوشد تا به پاسخ ابهام ها نیز دست پیدا کند. کودکی که آموخته باشد سؤال کند و به پرسش خود نظم مشخصی بدهد در بطن مسئله و در بطن وارسی درگیر می شود. این درگیر شدن، جریان یادگیری را برای وی آسان تر و در عین حال درونی تر می کند. کودکی که خوب سؤال کند، یعنی به جزئیات و به ابهام ها توجه کرده است و هر چه پرسش ها دقیق تر باشد، کودک در دستیابی به شناخت موفق تر است. لذا در این قسمت تعدادی پرسش و پاسخ برای شما عزیزان مطرح می گردد.

 

◄ خدا چیست؟

او کسی است که از پدر و مادر هم بیشتر از تو مراقبت می کند. همچنین پاسخ بسیاری از پرسش های کودک را می توانیم از قرآن بیابیم برای مثال اگر کودک پرسید خدا کیست ؟ می توانیم این آیه را برای وی بخوانیم: خدا کسی است که آسمان ها و زمین را آفرید وآبی از آسمان فرو فرستاد و به وسیله آن میوه هایی را برای روزی شما از زمین آورد. به او بگوییم ( او مهربان ترین مهربانان است) و مهربانی خدا را برای او به صورت ملموس تبیین کنیم.

 

خدا چقدر بزرگ است ؟

می توان چنین پاسخ داد : من نمی دانم خداوند چقدر بزرگ است ، ولی میدانم که هیچ چیزی در این عالم بزرگ تر، قوی تر و بهتر از او نیست خداوند نورانی تر از آفتاب، بزرگ تر از خانه، وسیع تر از آسمان هاست و بندگان خود را بسیار دوست می دارد. خدا همه جا هست مثل هوا که همه جا هست.

 

خدا زن است یا مرد؟

خدا زن یا مرد نیست و سفید یا سیاه هم نیست ؛ زیرا خدا شخص نیست .

 

خدا چه شکلی است ؟

یکی دیگر از شیوه هایی که می توان به کودک نشان داد خدا دیدنی نیست آن است که از او بخواهیم چیزی یا احساسی را مانند درد یا غم که وجود آن اطمینان دارد به ما نشان دهد. چون کودک نمی تواند درد یا غم خود را نشان دهد ولی آن را احساس کرده آنگاه برایش ملموس تر است که بتواند بفهمد که خدا هست ولی دیدنی نیست .

 

خدا کجا زندگی می کند ؟

ابتدا از فرزندان پرسیده شود علاقه در کجا قرار دارد؟ سپس در پاسخ به او گفت نمی توانی علاقه را ببینی، ولی آن را احساس می کنی . خدا نیز اینگونه است خدا وجود دارد ولی قابل دیدن نیست. او همه جا وجود دارد.جای خاصی برای زندگی او وجود ندارد.

 

خدا از کجا آمده است ؟

پاسخ می دهیم که خدا از اول بوده ، بعد ما انسان ها را آفریده و تا آخر هم هست .

 

آیا می شود خدا را دید؟ آیا می شود خدا را در خواب دید؟

برای او بیان کنیم که ما بسیاری از چیزها را نم یبینیم ، ولی وجود دارند؛ مثل هوا، درد و امثال آن .اگرچه خدا را نمی بینیم ولی مطمئنیم که خدا هست. خدای متعال هم قطعا وجود دارد، اما دیده نمی شود. در قرآن هم گفته شده که (چشم ها نم یتوانند اورا ببینند).خدا همه جا هست.هر چیزی که خدا خلق کرده نشانه ای از وجود خداست. اما باید این را بدانیم که هیچ کس در زندگی اش خدا را ندیده است .

 

چرا خدا آدم را از بین می برد؟

ابتدا توضیح داده می شود که همه چیزها بعد از مدتی از کار افتاده و خراب می شوند . به اشیا و لوازم و افراد پیرامون کودک اشاره شود تا کودک استهلاک آنها را احساس کند و متوجه گردد انسان ها هم بعد از مدتی پیر می شوند و جسمشان فرسوده می شود و از کار می افتد اما روحشان همیشه باقی می ماند.

 

این مطلب ادامه دارد...

 

ارسال نظر