Disable Preloader
رویکردهای آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول دبستان

 کودک شما هفت ساله است. می‌تواند به خوبی حدود نیم ساعت تمرکز کند. می‌تواند برخی مسائل را کاملاً توضیح دهد. به آسانی و بدون اضطراب مدتی از شما دور باشد. با کودکان دیگر گروه‌های کوچک تشکیل می‌دهد و مدّتها با آنها سرگرم می‌شود .لباسش را می‌تواند بپوشد و به تنهایی به دستشویی می‌رود و نظافت می‌کند. مفاهیمی ‌مثل بالا، پایین، عقب جلو و رنگ‌ها را به خوبی می‌داند. اسم و فامیل خود را می‌داند و می‌تواند تا 10 بشمارد.  پس او آماده است که به کلاس اول برود و شما شادی‌ای دارید در عمق وجود تان امّا در کنار این شادی اضطرابی نیز وجود دارد.

پرورش مهارت هاي عمومی:  

اجازه گرفتن، سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرين کنيد.  به کودک اين اطمينان را بدهيد که اگر در مدرسه مشکلي داشت، مي‌تواند خيلي آسان آن مشکل را با معلّم يا مدير مدرسه در ميان بگذارد.  به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او ياد بدهيد .آداب دستشويي رفتن و رعايت بهداشت فردي را به طور کامل در او کنترل کنيد. نحوه ي صحبت کردن او را مورد ارزشيابي قرار بدهيد.  بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرين کنيد. در بازي هاي ساده گاهي معلّم شويد، گاهي يک دوست و گاهي خود دانش آموز. حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بياوريد. کلاس ها، سرويس بهداشتي، حياط و دفتر را به او نشان دهيد. پوشيدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرين کنيد.

در پايان : يک دفتر خط دار در اختيار کودک قرار دهيد و مفهوم، اوّل و آخر خط، بالا و پايين دفتر و يک خط در ميان را به او ياد بدهيد.  نحوه ي پاک کردن مطالب و نحوه ي تراشيدن مداد ها را به او آموزش بدهيد. سعي کنيد مشکلات تکلّمي کودک را رفع کنيد. در منزل گاهي به زبان نوشتاري با او حرف بزنيد .موقع خواندن کتاب، عيناً متن کتاب را براي او بخوانيد و از قصّه گويي به زبان عاميانه بپرهيزيد. طرز گرفتن مداد و نشستن را به او آموزش دهيد . در منزل با او پر کردن نقطه چين و خط چين وکار کنيد . تشخيص سمت چپ و سمت راست را به او ياد بدهيد. دسته بندي و طبقه بندي چيزها را بر اساس ويژگي هاي مشترک به او بياموزيد. (انواع لوبيا- اسباب بازي ها کفش ها لباس ها ) مکان مناسب را براي انجام تکاليف تعيين کنيد. آن مکان بايد عاري از هر گونه عامل مخل و محرّک باشد. شعر خواني و آموزش قرآن، دايره ي فهم زبان کودک را بالا مي‌برد. به او اعتماد به نفس بدهيد.

ارسال نظر